s

s

perjantai 6. tammikuuta 2017

FLORIDA

Heippahei pitkästä aikaa! Me palattiin reissusta Suomeen jo melkein viikko sitten, mutta sen jälkeen mun aika on mennyt lähinnä töissä sairaalalla, kavereita nähdessä ja aikaerosta palautuessa. Eilen alkoi loppiaisen kunniaksi pitkä viikonloppu ja mulle tuli ekaa kertaa pitkään aikaan ajatus, että voisi vihdoin palata blogin ääreen. Mulla on niin paljon kuvia ja juttuja kerrottavana Floridasta, etten tiiä mistä aloittaa. Jospa siis lätkäisen kaiken kerralla.

Me oltiin ensin viikko Westonissa, noin 40 minuutin ajomatkan päässä Miamista, ja toinen viikko sitten Orlandossa. Meillä oli koko ajan käytössä vuokra-auto, ja rehellisesti puhuen ilman sitä ei kyllä jenkkilässä olisi pärjännytkään. Pakko sanoa, että ennakkoluuloista huolimatta Weston osoittaui aivan ihanaksi, sellaiseksi tosi tyypilliseksi amerikkalaiseksi pikkukaupunki-idylliksi. Siitä oli tosi lyhyt matka kaikkiin alueen nähtävyksiin, mm. BB&T Center, Sawgrass Mills jne. Kaiken lisäksi itse Miami osoittautui suhteellisen mitäänsanomattomaksi paikaksi. Orlandossa sama juttu, kaupungissa oli paljon tekemistä ja näkemistä, mutta varsinaista kompaktia keskustaa ei sielläkään ollut.

Kokosin alle mitä kaikkea me ehdittiin parin viikon aikana tekemään ja näkemään. Aloitetaan!

Miami Beach
Haluttiin pitää yksi rantalöhöpäivä, joten suunnattiin Miamin South Beachille. Meri oli kauniin turkoosia ja hiekka pehmeän valkoista, mutta rannalla ei ollut juuri mitään. Ei vessoja eikä koppeja, joissa olisi voinut vaihtaa vaatteita/uikkareita. Taisi siellä olla pari vaatimatonta kioskia, joissa myytiin about ainoastaan vettä. Vähän harmi, tuolla rannalla olisi nimittäin potentiaalia johonkin paljon isompaan. Myöhemmin syötiin Ocean Drivella ja käytiin seuraavalla rannan suuntaisella kadulla tekemässä pienet täsmäiskut M.A.C:in ja Sephoran liikkeisiin.

Miami
Jossain vaiheessa saatiin italialaisen ruoan yliannostus, joten päätettiin turvautua Tripadvisoriin ja etsiä joku kiva erikoinen paikka. Ja löytyihän se: kuubalainen ravintola Versailles Miamin Little Havanassa. Ravintola ei ota vastaan pöytävarauksia, joten sinne on mentävä paikan päälle jonottamaan. Ruoka oli superhyvää ja todella edullista, etenkin ravintolan suosioon nähden! Kannatti jonottaa. Mitä itse Miamin keskustaan tulee, vaikka kuinka googletettiin ja kyseltiin paikallisilta, ei kerta kaikkiaan löydetty kunnollista keskustaa. Kai sitä ei sitten ole? Päädyttiin sataman ja Baysiden alueelle käveleksimään ja syömään jätskiä.

NHL: Boston Bruins vs. Florida Panthers
Yksi ilta suunnistettiin katsomaan NHL-peliä. Hankala oli valita puolia, sillä molemmissa joukkueissa pelasi suomalaisia. Noh, voitto siis joka tapauksessa! ;-D Liput ostettiin etukäteen reilun parinkympin hintaan. BB&T Centerin sisäänkäynneillä oli tiukka turvatarkastus ja mukana sai olla vain ihan pikkuinen laukku. Mehän ei näistä säännöistä tiedetty, joten jouduttiin talsimaan takaisin autolle viemään tavarat pois. Hallissa oli viileä, joten pitkät housut ja villapaidat olivat ihan sopiva vaatetus. Ihmisiä oli hirveästi ja tunnelma oli loistava. Tuli ihan sellainen fiilis, että tuonne on päästävä uudestaan!

Key West
Yhdysvaltojen eteläisin kärki, jonne ajaessa saa nauttia monta tuntia merimaisemista. Perillä odottaa letkeätunnelmainen pitsitaloidylli. Me tehtiin Key Westiin vain päiväreissu, mutta tuolla olisi viihtynyt vähän pidempäänkin, vaikka edes yhden yön. Suosittelen maistamaan Key lime pieta, ihailemaan auringonlaskua Mallory Squarella ja tsekkaamaan pääkatu Duval streetin.

Universal Studios Orlando
Yksi päivä vietettiin Universal Studioilla. Valittiin kohteeksi Islands of Adventure. Tiedettiin alueen olevan suuri ja paikalla olevan paljon porukkaa, joten päätettiin keskittyä tarkemmin Wizarding World of Harry Potteriin. Islands of Adenturen lipulla päästiin (Harry Potteriin liittyen) Tylypahkaan ja Tylyahoon, viistokuja jäi sen toisen lipun alueelle. Juotiin kermakaljat Sianpäässä, käytiin Hunajaherttuassa ja Ollivandersilla. Ihan Potter-fanin unelma! Päivän aikana ehdittiin käydä vain neljässä huvipuistolaitteessa pitkien jonojen takia.

Walt Disney World Orlando
Meidän viimeinen lomapäivä vietettiin Magic Kingdomissa prinsessojen keskellä. Puisto oli selkeästi Universal Studioihin verrattuna suunnattu vähän pienemmille kävijöille, sillä hurjat laitteet puuttuivat täysin. Jonot olivat jälleen kerran pitkiä ja hitaasti liikkuvia, joten tähän liittyen vinkki: jokainen kävijä saa valita ilmaiseksi "fastpassin" muutamaan huvipuistolaitteeseen. Tarkoittaen, että kyseiseen laitteeseen pääsee jonottamatta. Fastpassit voi ilmeisesti varata jo etukäteen netissä, mutta myös paikan päällä itsepalveluautomaateilla. Suosittelen ensimmäistä, sillä suurin osa fastpass-ajoista olivat jo menneet kun me aamulla puistossa aloimme asiaa hoitamaan.

Orlando International Premium Outlets ja Sawgrass Mills
Yhdysvalloissahan on erittäin edullista ostaa amerikkalaisia tuotteita. Erityisen halpaa on etenkin erilaisissa outleteissa. Me käytiin reissun aikana Westonin lähellä Sawgrass Millsissä ja Orlandon International Premium Outletissa. Itse tykkäsin enemmän jälkimmäisestä, sillä siellä tuntui olevan vielä edullisempaa ja aluekin oli vähän pienempi. Esimerkkinä hinnoista: Leviksen farkut 39$ ja kahdet Niken tennarit yhteensä 41$. Myös markettimeikkejä kannattaa hamstrata Targetista, Walgreensistä tai Walmartista - hinnat ovat Suomeen verrattuna jopa yli puolet matalammat.

Muuta
+Hintalappuihin merkittyyn summaan lisätään kassalla vielä arvonlisävero. Se taisi Floridassa olla 6%:n luokkaa.
+Ruoka-annokset olivat useimmissa paikoissa ihan jättimäisiä. Niin isoja, että välillä ruokailun päättyessä lautanen näytti siltä kuin siihen ei olisi juuri koskettukaan. Otettiinkin monesti ruoat puoliksi.
+Yhdysvalloissa on tapana tipata ravintoloissa. 20% laskun loppusummasta mielletään hyväksi palveluksi, kun taas 10% tarkoittaa jo todella huonoa. En tiedä miksikä tippaamatta jättäminen sitten tulkittaisiin...
+Palvelu oli joka paikassa todella hyvää. Ravintoloissa vettä kaadettiin pyytämättä lisää, koko ajan varmisteltiin, että kaikki on hyvin jne. Hyvä palvelu ei rajoittunut pelkästään ruokapaikkoihin, vaan sitä sai muuallakin.

Nyt sitten vaan seuraavaa matkaa suunnittelemaan! ;-)

1. Kuulostaapa ihanalta matkalta! Itse haaveilen USAn matkasta ja salaa mielessäni elättelen toiveita, josko sen haaveen pystyisi jo tänä vuonna toteuttamaan... Noh, saa nähdä miten käy! 😀

1. Ja olikin :) Pidän peukkuja sun matkasuunnitelmien toteutumiseksi!

2. Hei Anni!
    Turvaudun nyt sinuun. Olen yrittänyt etsiä kaikkialta että paljon maksaa jos suorittaa Tarton yliopistossa lääkiksen viroksi? Osaatko sanoa ollenkaan? Oon kolunnut yliopiston sivutkin, mutta laihoin tuloksin. Tiedätkö sinä ollenkaan asiasta? :) Kiitos!

1. Moi!

Mun tietääkseni se on ilmaista jos aloittaa alusta asti eestinkielisellä linjalla. Jos et oo opiskellut ala-/yläastetta/lukiota eestiksi niin sitten sulta myös vaaditaan B2-tasokokeen läpäisy hakuprosessissa. En oo ihan varma nyt siis mutta näin oon käsittänyt. :)