s

s

keskiviikko 17. syyskuuta 2014

SPLIT OLD TOWN

Apua, musta tuntuu, että tästä meidän matkastamme on jo ikuisuus! Haluan kuitenkin tulla kertomaan vielä Splitin ihanasta vanhasta kaupungista. Toivottavasti vielä jaksatte näitä matkajuttuja! Käytiin siellä kahdesti: ensimmäisellä kerralla kiertelemässä ja vähän shoppailemassakin, toisella kertaa tappamassa aikaa ennen paluulennolle lähtöä.

Matkaahan meidän hotellilta (eli Bacvicen rannalta) vanhaan kaupunkiin kertyi kävellen ehkä noin 10-15 minuuttia. Aluksi kierrettiin jonkin ihme mutkan kautta, mutta löydettiin kuitenkin sitten parempi ja lyhyempi reitti perille.

Tässä aletaan olla jo lähellä! Tuosta mäen alapuolelta alkoi "turistialue" eli ihan hirveästi kojuja, joissa kaikissa myytiin a) flipfloppeja b) lippiksiä ja lierihattuja c) laukkuja d) pitsiä :-D Taustalla kaukana näkyy muuten Marjan Hill, joka meiltä jäi vielä näkemättä.

Kun seurasi näiden kojujen muodostamaa ketjua sekä ihmisvirtaa, löysi helposti vanhaan kaupunkiin, joka oli rakentunut linnakkeen sisälle.

Tämän portin jälkeen alkoikin sokkelo! Rakennukset muodostivat kapeita ja labyrinttimaisia kujia, joten aluksi olimmekin ihan eksyksissä. Etenkin minä, jolla on ehkä maailman huonoin suuntavaisto!

Vanhan kaupungin muurien sisällä oli todella paljon houkuttelevan näköisiä jätskibaareja. Eikä hintakaan päätä huimannut, sillä yksi pallo oli monissa paikoissa muistaakseni alle euron. Itse löysin uuden ehdottoman jäätelölempparini tällä reissulla - pistaasin nimittäin! Kuulostaa vähän oudolta, mutta on tosi hyvää. Muita pistaasijätskin faneja? :-D

Jonkun aikaa kiertelimme ja ihastelimme rakennusten arkkitehtuuria sekä mahdottoman söpöjä ravintoloita ja istuskelupaikkoja, ennen kuin suuntasimme ulos sokkelosta shoppailemaan!

Tuosta rantabulevardin loppupäästä (Marjan Hillin läheltä) lähti poikittain tämä katu, jonka varrella olivat ainakin Zara ja Bershka. Emme hirveästi tuolla reissulla shoppailleet, mutta noissa liikkeissä kävimme. Lisäksi Joker Mallissa tuli pyörähdettyä. Se oli aika suuri ostoskeskus, ja sieltä löytyi mm. Niken liike sekä New Yorker. Matkaa sinne tosin oli meidän hotelliltamme vajaa puoli tuntia kävellen!

Ja tässä viimeinen päivä! Ilmeet ovat sen mukaiset :-D Vähän näköjään oli päässyt aurinkorasvaakin kameran linssiin...

Viimeisenä päivänä luovutimme kämppämme avaimet aamulla klo 11, jonka jälkeen meillä oli neljään asti aikaa pyöriä kaupungissa. Matkatavarat jätimme naurettavan halpaan valvottuun säilytykseen (alle 2e/5h) ja suuntasimme rantakadulle, Splistka Rivalle. Istahdimme yhteen bulevardin lukuisista kahviloista ja tilasimme kylmät jääkahvit, jotka tosin maistuivat suklaapirtelölle. Siinä sitten istuimme ja yritimme olla hikoamatta mission impossible!, sillä suihkua ei ollut tiedossa noin vuorokauteen :-D

Syömisen ja pienen kiertelyn jälkeen takaisin hakemaan matkalaukut ja sitten bussiasemalle. Oikean lentokenttäbussin löytämisessä oli hieman ongelmia ja verenpainekin pääsi jo hieman kohoamaan! Noh, perille kuitenkin pääsimme. Muutama lisäviikko tuossa paratiisissa ei kyllä olisi ollut pahitteeksi... ;-)

Siinä taisivat sitten olla kaikki (julkaisukelpoiset) kuvat Splitistä, joten nyt sitten vain uudesta matkasta haaveilemaan!

// Here are some pictures from the old town of Split. We visited it only twice, even though it was only about 10-15 minutes away from the Bacvice beach and our hotel. The old town was bordered by massive stonewalls that enclosed rambling alleys, shops, cute coffee bars, restaurants, historical buildings (that we only checked out from outside...) and more. We mainly walked around admiring how adorable the whole place was :-)

1. nyt on mullekki tuttuja paikkoja kuvissa! ihana paikka <3

1. Oii tuo kyllä oli niiiiin ihana <3 Haluun jo takas!