s

s

torstai 24. heinäkuuta 2014

BOOKS I RECOMMEND

No niin täältä tulee se kirjapostaus, josta oon kauan puhunut! Tässä taas huomataan, kuinka en meinaa saada mitään aikaiseksi... Tää koko homma olisi varmaan jäänyt toteuttamatta, ellei äiti olis muistuttanut :-D Mutta siis, mulla on nyt kunnon tahti menossa, sillä koko kouluvuoden aikana luin yhteensä alle yhden kokonaisen romaanin (koulujuttuja ei lasketa)!! Kun taas nyt yhden kuukauden aikana oon lukenut neljä kirjaa ja viides on puolessa välissä. Kyllä mä sisimmässäni oon varmaan lukutoukka, mutta lukuvuoden aikana ei kyllä kauheasti oo lisälukeminen innostanut koulun jälkeen :-D
Tässä ihan pieni katsaus näihin mun suosittelemiin kirjoihin. Mitään juonisepustuksia en jaksa vääntää, mutta jos ne kiinnostavat niin teoksen nimeä klikkaamalla löytyy tarkempia tietoja!

Sara Gruen: Vettä elefanteille
Tämän sain tänään loppuun, ja kyllä harmitti että tarina loppui! :-D Olen nähnyt tästä pari vuotta sitten leffan, joten tiesin odottaa hyvää. Onneksi en juonta muistanut, joten kirja piti jännityksessä loppuun asti. Kyseessä on siis rakkaustarina, jollaisia en yleensä hirveästi harrasta. Muun lukemisen puutteessa tuli kuitenkin tähän tartuttua, ja onneksi tulikin - aivan ihana!

Khaled Hosseini: Leijapoika
Leijapojan olen lukenut joskus viime kesänä tai jopa aiemmin. Tapahtumat sijoittuvat 1970-luvun Afganistaniin, Kabuliin. Tästä on tehty leffakin, joka oli myös tosi hyvä.

Khaled Hosseini: Tuhat loistavaa aurinkoa
Kuvaa en tähän hätään saanut, sillä kirja on kaverilla lainassa. Tämä on aika koskettava, muistan itkeneeni aika paljon tätä lukiessani.

Khaled Hosseini: Ja vuoret kaikuivat
Tämän luin nyt hiljattain ennen elefanttikirjaa :-D Odotukset olivat korkealla, sillä nuo aiemmat Hosseinin teokset iskivät ja kovaa. Tämä oli edellisiin verrattuna aika erilainen, sillä tapahtumat eivät sijoittuneetkaan vain Afganistaniin, vaan tässä seikkailtiin vähän siellä täällä, Afganistanin lisäksi Kreikassa, Amerikassa ja Ranskassa. Todella hyvä tämäkin oli, mutta pisimmän korren näistä kolmesta vetää ehdottomasti Tuhat loistavaa aurinkoa.

Katja Kettu: Kätilö
Tämä olikin aika mielenkiintoinen tapaus :-D Kieli oli aika härskiä ja kirjailija käytti omia itse keksittyjä sanoja, jotka pistivät silmään. Lukeminen oli aluksi aika vaivalloista, mutta kun vauhtiin pääsi niin erikoiseen tekstiin tottui. Kirja kertoo Lapin sodasta ja rakkaudesta saksalaisen natsiupseerin ja suomalaisen kätilön välillä.

Kim Hyun Hee: Sieluni kyyneleet
Sieluni kyyneleet luin viime kesänä, ja olenkin varmaan tästä maininnut blogin puolella silloin. Tämä kirja on järkyttävä tositarina ja avarsi aika paljon omaa käsitystäni Pohjois-Koreasta. Suosittelen!

Jean P. Sassoon: Prinsessa
Kirjan kertojana on saudiarabialainen prinsessa. Ihan hirveää millaista naisen elämä on/oli Saudi-Arabiassa. Tämän luettuani olin taas niin onnellinen siitä, että saan asua tasa-arvoisessa Suomessa...

Malala Yousafzai: Minä olen Malala
Tämä taisi olla ensimmäinen lukemani kirja tänä kesänä. Malala on pakistanilainen tyttö, joka puoltaa tyttöjen oikeuksia ja saa sen vuoksi Talibanin kimppuunsa. Kyseessä on tositarina, ja tapahtumat sijoittuvat ihan lähihistoriaan. 

Selkeästi näitä lempparikirjojani yhdistää se, että ne ovat tositarinoita, tai ainakin voisivat olla. Mitä raaempi, järkyttävämpi tai surullisempi, sen parempi :-D Välillä näiden raskaampien lukukokemusten tilalle tarvii jotain vähän kepeämpää, kuten nyt vaikka tuo Vettä elefanteille tai The Lying Game, joka mulla on tällä hetkellä menossa. Suunnitelmissa olisi vielä lukea Divergent ja The Fault in Our Stars, sitten loppuukin lukulista. Ehdotuksia? :-)

3 kommenttia:

  1. Mäki oon tuon Prinsessan lukenut, ja on aivan ihana...kaikessa surullisuudessaan. Ootko lukenut siitä sitä kakkos osaa, Prinsessan tyttäret?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai siitä on kakkososa! Pitääpä lukea sekin 8)

      Poista